Suntem în plin sezon al gripei, iar companiile se confruntă, ca în fiecare an, cu fenomenul absenteismului determinat de îmbolnăvirea angajaților. Epidemiile de boli infecțioase precum banala gripă înseamnă costuri uneori semnificative pentru firme, din cauza orelor de muncă pierdute, dar și pentru sistemul de sănătate, care trebuie să suporte costuri pentru spitalizarea cazurilor serioase și medicamente pentru categoriile cele mai vulnerabile, respective persoanele în vârstă, copiii și bolnavii cronici.
Însă gripa poate fi combătută cu succes, dacă se iau măsurile potrivite. Companiile pot evita situațiile neplăcute folosind două tipuri de abordări preventive: măsuri manageriale și programe intensive de curățenie.
În primul caz, este vorba de măsuri de genul încurajării vaccinării antigripale, acordarea de zile libere angajaților care au contractat boala (și care sunt contagioși), evitarea contactului fizic, de tipul strângerii mâinilor, între angajați și/sau angajați și oaspeți, folosirea teleconferințelor în locul întâlnirilor față în față, încurajarea spălatului frecvent pe mâini la birou, dotarea spațiilor sanitare cu săpun etc. Ca observație, mai multe studii au arătat că săpunul antibacterial nu este mai eficient decât cel obișnuit; în practică, utilizarea acestuia ar putea chiar stimula apariția unor germeni multirezistenți, care sunt responsabili de îmbolnăviri grave, soldate în multe cazuri cu deces.
Aceste inițiative trebuie însă obligatoriu dublate de măsuri agresive de igienizare a spațiilor comune de lucru, care să împiedice transmiterea germenilor. Acestea nu sunt opționale, dimpotrivă! Virusurile și bacteriile pot supraviețui timp de ore întregi pe suprafețele de la birou, unele dintre ele chiar și o zi întreagă. Astfel, curățenia intensivă și regulată este esențială pentru a controla răspândirea îmbolnăvirilor și pentru a evita ca funcționarea firmei să fie afectată.
Cel puțin pe durata sezonului gripei – care durează din octombrie până în mai, potrivit European Centre for Disease Prevention and Control, cu vârfuri în jurul lunii februarie –, operațiunile de curățenie ar trebui efectuate de un furnizor terț de astfel de servicii, preferabil o companie cu experiență și bună reputație. Aceasta pentru că este nevoie ca suprafețele să fie dezinfectate, nu curățate, iar igienizarea trebuie să vizeze practic toate spațiile vizitate de oameni.
Astfel, zonele cele mai importante sunt:
- Chiuvetele, scurgerile și toaletele.
- Sălile de mese, unde este obligatoriu să existe săpun și șervețele igienice de hârtie, precum și, preferabil, pahare și farfurii de unică folosință.
- Blaturile meselor și birourilor, precum și pardoselile.
- Suprafețele de la birou cu care oamenii vin adesea în contact: tastaturile și moușii sunt un magnet pentru bacterii (recomandarea este chiar ca angajații să se dezinfecteze pe mâini cu alcool după ce utilizează computerul). Chiar dacă unele companii nu permit curățarea birourilor de lucru, cel puțin în timpul sezonului se recomandă, ca măsură minimală, dezinfectarea tastaturilor și a moușilor.
De altfel, dezinfectarea acestor suprafețe trebuie să se facă în mod curent. Toate obiectele care sunt atinse în mod frecvent trebuie igienizate zilnic – de la blaturile meselor la clanțe, robinete și telefoane –, chiar pe loc dacă sunt în mod vizibil murdare. Alte recomandări vizează dotarea spațiilor comune cu coșuri de gunoi cu pedală, șervețele sau soluții dezinfectante, șervețele de unică folosință și materiale sanitare și de curățare.
Ce ar trebui să solicitați firmei de curățenie, pentru a fi siguri că sediul companiei dumneavoastră va fi igienizat așa cum trebuie?
În primul rând, solicitați furnizorului dumneavoastră de servicii de curățenie să utilizeze soluții de uz spitalicesc, lavete și mopuri din microfibră (cu capacitate mare de absorbție), folosite conform codului culorilor din industria curățeniei, pentru a evita contaminarea spațiilor. În plus, mopurile ar trebui utilizate împreună cu soluții spray, fără găleată, tot pentru a evita contaminarea. Desigur, dacă aveți posibilitatea, este întotdeauna preferabil să solicitați folosirea unor soluții ecologice, de exemplu pe bază de alcool.