Majoritatea managerilor și angajaților au doar o idee aproximativă în ceea ce privește gradul real de murdărie de la birou. Pentru mulți dintre noi, locurile considerate murdare sunt cele care îți vin în primul rând în minte – toaletele, de exemplu. Însă profesioniștii curățeniei știu că lucrurile nu stau tocmai așa.
Firmele profesioniste care prestează servicii de curățenie sunt, grație cunoștințelor acumulate și experienței, mult mai bine informate în ceea ce privește locurile și suprafețele cele mai murdare de la birou. Suprafețele considerate „murdare” sunt, din punctul de vedere al profesioniștilor domeniului, și cele infestate cu germeni, nu doar acelea unde se găsește praf. Iar în privința igienei de la locul de muncă, foarte puțini manageri sunt cu adevărat bine informați.
Astfel, un studiu independent realizat de compania de servicii de documente Hloom (despre care am amintit într-o postare anterioară) a analizat suprafețele din cinci spații de birouri cu ajutorul unui laborator, iar rezultatele au fost de-a dreptul șocante.
În primul rând, toate suprafețele pe care le atingeți adesea cu mâna sunt adevărate culturi de bacterii – o parte dintre acestea fiind periculoase, precum cele gram-negative.
Analizele de laborator au depistat concentrații de bacterii viabile per centimetru pătrat de patru ori mai mari în cazul butonului de Start al copiatoarelor decât în bolul de hrană al animalelor de companie; de departe, acest buton deține recordul absolut în ceea ce privește numărul de bacterii. Mânerul cafetierei avea de 34 de ori mai multe bacterii decât scaunul de toaletă (aproape 99% fiind gram-negative!). Clanța ușii de intrare – de 2,5 ori mai multe bacterii decât clanța ușii de la baie dintr-o casă obișnuită. Maneta dozatorului de apă – de patru ori mai mulți germeni decât un tocător de bucătărie.
Explicația acestui fenomen ține de faptul că, așa cum arată studiile, o persoană atinge în medie 30 de obiecte pe minut atunci când se află la birou – de la tastatură la mouse, masă, telefon mobil, scaun, haine etc. Un alt studiu, citat de Wall Street Journal, a arătat că un virus se poate răspândi de pe clanța de la intrare în peste 50% din suprafețele de la birou în doar patru ore.
Prin urmare, la birou nu trebuie pur și simplu să faceți curățenie, ci igienizare – încă un motiv pentru care este recomandată contractarea unei firme specializate.
În altă ordine de idei, toți angajații ar trebui instruiți cu privire la reguli de bază în ceea ce privește păstrarea igienei: spălați-vă des (și corect!) pe mâini, cel puțin 20 de secunde, cu apă și săpun. Dacă, din diferite motive, nu aveți posibilitatea de a vă spăla, soluțiile dezinfectante pot fi o soluție acceptabilă. Telefonul mobil trebuie igienizat cel puțin săptămânal, cu o soluție non-alcoolică, pentru a nu deteriora stratul oleofob de protecție al ecranului. Și nu uitați să dezinfectați periodic toate suprafețele de la biriul unde lucrați – de la blatul mesei la tastatură și mouse.